luni, 9 octombrie 2023

Visul american pentru vâlceanca Anca Bălăceanu, designer și artist în San Francisco

- până ,,mai ieri” liceană la ,,Matei Basarab” și ,,de-a casei” în Biblioteca Județeană ,,Antim Ivireanul” Vâlcea, concitadina noastră adună acum inspirație de pe coastele de vest și de est ale SUA, gândește, creează, expune și la rându-i inspiră...

Ceea ce veți citi mai jos este o poveste adevărată despre învățătura și performanța inevitabil asociate strădaniei și pasiunii; este, practic, o poveste despre viața care bate visul, o poveste despre descoperirea ,,chemării”, despre creativitate și competiție întâi de toate cu sine, într-o cultură în care studenții nu sunt învățați ce să gândească/ urmeze, ci ,,doar” să-și dezvolte gândirea critică și independența intelectuală...

Anca Bălăceanu se autodescrie ca artist vizual și designer de produse software. În prezent locuiește în California, în Silicon Valley, cunoscutul leagăn al inovației tehnologice.

Este în Statele Unite ale Americii din 2016, a studiat la una dintre cele mai prestigioase facultăți din lume, a predat design thinking la nivel universitar, a lucrat ca director de design la un startup și a început să expună picturi la galerii de artă în San Francisco și New York.

Începuturile
Povestea Ancăi începe la Râmnicu Vâlcea, orașul care îi este foarte drag și în care a crescut până la 18 ani. A studiat la Colegiul Național de Informatică ,,Matei Basarab”, din clasa întâi, iar la liceu a optat pentru profilul ,,Matematică-Informatică, intensiv Engleză”.

A participat la Olimpiada Națională de limba Engleză în 3 din cei 4 ani de liceu și în fiecare an a obținut distincții ,,în creștere” (mențiune în clasa a IX-a, locul 3 în clasa a X-a și locul 2 în clasa a XII-a).

 Reușitele sale au atras atenția presei locale a vremii. Amănute aici 


Eseurile pe care Anca le-a scris în timpul pregătirii pentru olimpiadă pot fi lecturate pe blogul ei, iar când își amintește de ele, Anca îndreaptă mulțumiri speciale către profesoara sa de limba engleză, dna Sărdărescu.

Pasiunea pentru limba engleză a ajutat-o să își împlinească visul de a studia la o facultate din SUA

Deși cea mai mare parte a timpului a fost dedicat învățăturii, Anca Bălăceanu a participat și la multe activități extracuriculare - clubul de caritate LEO Cozia (a fost și președinte în 2015/ 2016), a devenit și vicepreședinte la Consiliul Județean al Elevilor (2014), a fost implicată în activități de voluntariat la Biblioteca Județeană ,,Antim Ivireanul”, prin Centrul Europe Direct, unde a predat un curs de limba germană pentru adulți și a fost selectată la programul Aspire High School și ca parte din echipa de organizare a programului Aspire Academy pentru studenți pasionați de leadership și antreprenoriat.

 Captură de ecran de la https://www.gds.ro/Local/2014-11-20/consiliul-elevilor-valcea-si-ales-o-noua-conducere/

În liceu, Anca a participat și la Olimpiada Națională de Economie - și-a dorit și își dorește să înțeleagă cât mai bine cum funcționează lumea din punct de vedere financiar. Visa să lucreze la Fondul Monetar Internațional, la Banca Mondială sau la Organizația Națiunilor Unite. Din câte credea ea atunci - mărturisește azi - acestea erau locurile unde ,,oameni importanți” puteau influența lumea sau chiar o puteau modela.

Astfel de activități au ajutat-o pe Anca să își dezvolte abilitățile intelectuale/ cunoașterea și i-au deschis orizontul, totodată și dorința de a avea propriul impact pozitiv asupra semenilor; dorința de a se implica, de a construi chiar proiecte prin care să contribuie de dezvoltarea comunităților, societății în ansamblu.

Momentul decisiv
a fost în anul 2016, când Anca și-a încercat șansa aplicând la mai multe facultăți în Statele Unite ale Americii și Marea Britanie. Își dorea, atunci, o carieră în diplomație sau în economie și nici nu își imagina că va lucra în domenii creative, cu atât mai puțin că va ajunge să expună în galerii de pe coasta de vest a Statelor Unite.

&&&
Pentru că Anca a plecat din Râmnicu Vâlcea
și pentru că Biblioteca Județeană ,,Antim Ivireanul” Vâlcea i-a fost și ei o ,,a treia casă” (după casa de acasă, din familie, și casa - școala în care a învățat), ni s-a părut interesant și instructiv/ ,,didactic” totodată pentru publicul nostru să îi adresăm câteva întrebări:

- Anca, de ce ți-ai dorit să urmezi cursuri universitare în SUA?

- În Statele Unite există un sistem educațional numit ,,liberal arts” (arte liberale) - este o metodă de învățare care ajută studenții să exploreze mai multe domenii înainte să decidă ce vor să urmeze. De asemenea, în acest tip de învățământ se pune mult accentul pe dezvoltarea gândirii critice și pe independența intelectuală a studenților. Mai simplu spus, tipul acesta de facultate te învață cum să gândești în loc de ce să gândești. Mi-am dorit să dobândesc cunoștințe avansate de acest tip și să fiu înconjurată de cei mai buni profesori din lume. Mereu mi-a plăcut să învăț iar universitățile americane sunt foarte riguroase și cu o programă cu grad înalt de dificultate ...și asta era exact ceea ce căutam, un loc plin de provocări și cu oportunități mereu în creștere.

După un proces lung de aplicație, am fost acceptată la Dartmouth College și la 6 alte universități. Dartmouth este una dintre cele mai prestigioase facultăți din Statele Unite și face parte din Ivy League, un grup de instituții care au fost fondate cam acum 250 de ani și care sunt recunoscute pentru gradul de excelența și profesionalism al absolvenților.


- Cum rezumi experiența ta la Dartmouth College?

- Când am început facultatea, am simțit că parcă aș fi avut un fel de misiune pe care o purtam în sufletul meu. Mi-am dorit să dobândesc abilitați de gândire cu care aș putea să fac o schimbare în bine asupra societății. La început, am crezut că pot face asta dacă ajung într-o funcție în lumea politică sau de cercetătoare în științe economice. Însă, se vede, Universul a avut alte planuri cu mine...

Deoarece sistemul de la Darmouth mi-a permis să explorez mai multe tipuri de cursuri, în primul an am ales să experimentez domenii foarte diverse - de la teoria filmului, la informatică, la psihologie. Nu știam exact ce îmi doream să devin după facultate, dar știam că îmi place să mă gândesc la cum funcționează mintea umană. În iarna anului 2016, am întâlnit o profesoară de filozifie la Dartmouth (întâmplarea face ca ea să fie tot româncă) pe nume Smaranda Aldea - https://www.linkedin.com/in/andreea-smaranda-aldea-054a77b3 - care mi-a povestit despre departamentul de Cognitive Science (Științe Cognitive). Între timp, am descoperit că acesta este un domeniu interdisciplinar și cursanții învață despre psihologie, informatică, filozofie, lingvistică, neuroștiință și alte științe adiacente, pentru a înțelege mai bine cum funcționează gândirea. M-a fascinat teribil această provocare și în anul II am declarat oficial că aceasta va fi specializarea mea principală.

Deși încă aveam înclinații către o carieră în administrația publică, am început să îmi descopăr partea creativă prin a lua cursuri de film la Dartmouth. În vara după anul întâi, am lucrat ca asistent de producție la studioul Zazu Film din București, pentru a căpăta experiență profesională în ceea ce înseamnă să produci un film de lung metraj.

Spre finalul anului I de facultate, am luat un curs numit Design Thinking (Gândirea pentru Design) și acesta a fost momentul pivotal în traiectoria mea. Metodologia Design Thinking face parte dintr-un domeniu mai larg de activitate numit Human-Centered Design (Design focusat pe om). Subiectul principal de studiu al acestiu sector este înțelegerea nevoilor oamenilor și aplicarea unui proces de inovație pentru a le rezolva problemele. Design Thinking mi s-a potrivit perfect pentru că îmbină pasiunea mea pentru a face impact social pozitiv cu latura mea creativă. Astfel mi-am ales specializarea secundară ca fiind Human-Centered Design. La facultățile din America, studenții trebuie să își aleagă două specializări din două departmente diferite.

Tot în anul întâi, am descoperit un incubator de idei numit DALI Lab (Digital Applied Learning and Innovation - Aplicația cunoștințelor și a inovației în lumea digitală). Deși în liceu experiența mea cu designul și creativitatea s-a limitat la a crea postere și materiale promoționale pentru evenimentele de la LEO Cozia, am fost acceptată ca designer-novice, spre surpriza mea. Am făcut parte din DALI Lab pe tot parcursul facultății și am lucrat cu ingineri, pentru a dezvolta soluții tehnologice pentru diverse situații - de la sprijinirea companiilor care distribuie alimente sănătoase, la îmbunătățirea comunicării pentru pacienții din spitale, la crearea de aplicații web pentru oamenii care vor să își organizeze timpul mai bine.

Mi-a plăcut atât de mult acest domeniu creativ, design thinking și designul digital, încât am fost selectată să fiu asistent de profesor pentru două cursuri în cadrul facultății și anume Introduction to Design Thinking (cursul introductiv) și UI/UX Design (User Interface User Experience Design - crearea interfețelor tehnologice pentru aplicații mobile sau web).

În anul IV, am primit rolul de Design Lead (lidera grupului de designeri) de la DALI Lab unde am introdus abordări inovatoare pentru designeri prin sesiuni de feedback între colegi. Tot în anul IV am fondat o societate de studenți numita Dartmouth Design Collective. Această inițiativă a avut ca scop construirea unui grup de studenți din diferiți ani, care împărtășesc o pasiune pentru design și creativitate și care vor să își îmbunătățească abilitățile și potențialul.

Așadar, am început facultatea având o noțiune complet diferită despre mine însămi și ce îmi doresc să urmez mai departe. Sunt foarte recunoscătoare că am reușit să ajung într-un mediu care mi-a permis să mă dezvolt în direcții neașteptate, dar care mi-au adus satisfacții imense. Niciodată nu m-am gândit că pot fi creativa sau artistică - mereu am crezut că voi avea o slujbă tradițională sau corporatistă - iar faptul că mi-am descoperit vocea interioară care își dorește să creeze este un dar imens de care mă bucur în fiecare zi.


- Care a fost drumul tău după absolvirea facultății?

- Datorită pasiunii mele pentru design și comunitate, profesorii de la școala de inginerie Thayer, din cadrul universității, mi-au oferit poziția de Human-Centered Design Fellow. În cadrul acestui job, responsabilitatea mea era să creez noi programe de design pentru studenți și să contribui la îmbunătățirea predării cursurilor de design. Practic eram mâna dreaptă a profesorilor și acționam ca un mentor pentru studenți. Mi-a plăcut foarte mult rolul acesta deși a trebuit să îl duc la capăt de la distanță din cauza pandemiei. Totuși, am reușit să rămân motivată să îi ajut pe studenți să învețe despre principiile fundamentale ale designului și să dobândească încredere în vocea lor creativa.

În 2021, am decis să mă mut la San Francisco și atunci a început o călătorie aventuroasă în lumea profesională a designului după ce petrecusem câțiva ani buni în mediul academic. Am obținut un loc de munca la un startup numit MealMe. Ca orice startup, este o companie fondată recent și care funcționează cu ajutorul capitalului investitorilor, iar titlul meu a fost Director de Design. În principiu, eu eram responsabilă pentru designul vizual și tehnologic al interfeței aplicației software a companiei. Scopul aplicației era să ajute utilizatorii să comande cea mai bună mâncare din zona lor. Am învățat foarte multe în cadrul acestui serviciu - de la cum să colaborez mai bine cu programatorii din echipă la cum să comunic deciziile pe care le-am luat în designul meu.

Am lucrat la MealMe până în Aprilie anul acesta. Acest rol mi-a pregătit terenul pentru pozițiile mele actuale în cadrul a două întreprinderi care folosesc inteligența artificială - una dintre ele dezvoltă o casă de discuri cu inteligență artificială pentru cântăreți, iar cealaltă creează un consilier pentru cupluri cu inteligență artificială. În ambele proiecte, mă ocup de designul interfeței și al brandingului.


- Ce te pasionează, în ce îți mai investești timpul liber, atât cât îți rămâne în afara activității profesionale?

- În August 2020, am început să îmi explorez partea artistică. Design thinking-ul și design-ul în general se ocupă mai mult cu rezolvarea problemelor într-un mod practic și empathetic. Deși există componenta vizuală ca parte din soluția finală, aceasta nu este neapărat prioritatea principală de fiecare dată. În plus, mi-am dat seama că îmi doresc să creez fără a interacționa cu tehnologia. Nu pot să zic că am fost vreodată talentată în mod special la desen, însă mereu mi-a plăcut să construiesc imagini și să folosesc culori ca să îmi exprim starea de spirit.

Din aproape în aproape, am reușit să învăț cum să pictez și am avut prima mini-expoziție în Mai 2022, în San Francisco, în cadrul unui show numit Contrafocal...

Am continuat să produc lucrări în următoarele luni și la începutul anului acesta am fost selectată să expun picturi la o galerie din cartierul Mission din San Francisco. Acest cartier este special pentru că are o istorie lungă de rezidenți artiști și muraliști. Multe clădiri din aceasta zonă conțin picturi uriașe despre realitatea contemporană și reprezentări ale perspectivelor culturale ale locuitorilor.

Următoarea lună, în martie, am fost invitata să pictez live la un eveniment privat pe acoperișul unei clădiri în centrul orașului, în San Francisco.

Următoarea mea expoziție a fost la o licitație de artă a unei galerii prestigioase din centrul orașului, numită 111 Minna Gallery.

Pe timpul verii am decis să locuiesc pentru câteva luni pe coasta de est, la New York. De multe ori, acest oraș este descris că fiind centrul artistic al Statelor Unite, așa că am fost curioasă să aflu pe cont propriu cum arată lumea artei de aici. Am petrecut timp vizitând muzee și galerii de artă și mi-a plăcut foarte mult să adun inspirație și noi cunoștinte.

În August 2023, am organizat un solo show de artă în Manhattan, unde mi-am expus mai multe lucrări.


- Cum îți imaginezi următorii pași în domeniul creativ?

- La momentul prezent, pregătesc noi lucrări pentru o expoziție în luna Noiembrie, 2023, la o cafenea pentru artiști din San Francisco. Vreau să creez picturi care inspiră audiența să simtă o senzație de pace și speranță. De asemenea îmi doresc să fondez propria mea agenție de design și să lucrez cu companii care au un impact social semnificativ. Pentru mine, cel mai important lucru este să simt că ajut societatea să avanseze sustenabil și etic.

- Estimez că tot ceea ce îmi spui, de fapt tot ceea ce voi scrie despre tine va fi citit de câteva zeci de mii de oameni. Ce gânduri le transmiți cititorilor noștri?

- Aș spune că ideea pe care o avem despre noi înșine trebuie să fie flexibilă. Daca aș fi rămas la dorința mea inițială, de a lucra în administrație sau diplomație, nu aș fi avut oportunitatea de a simți bucuria creației artistice. I-aș sfătui pe oameni să își asculte vocea interioară și să descopere spiritul creativ din ei înșiși. Sunt de părere că toți avem nevoie de libertatea de a experimenta cu noi moduri de gândire și trebuie să avem încredere că în fiecare dintre noi există un artist...

  
     


&&&

  Pentru cine este interesat să afle detalii despre procesul de aplicare la facultate în SUA și în particular despre experiența de studentă în SUA a Ancăi recomadăm podcastul în care ea fost invitată, în 17 martie a.c., de către Asociația Vâlceană a Elevilor.

Dacă aveți întrebări pentru Anca, nu ezitați să îi scrieți la adresa ancabalaceanu12@gmail.com sau un mesaj pe facebook https://www.facebook.com/anca.balaceanu.7

Așa cum am cunoscut-o după ce ,,i-am luat urma” - interacționând la distanță pentru cele consemnate mai sus - cred că se va bucura! ❤🙏👏

Valentin Smedescu
_

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu