vineri, 9 august 2019

Tomsani, Concursul ,, Valcea Colt de Rai''- creatiile calificate la etapa judeteana


La sectiunea Pictura/ Desen:

 PISCOTEL

 PISCOTEL
 PISCOTEL


  ZANA
 ZANA



INTELEPTUL



FLORICICA DANSATOARE
 FLORICICA DANSATOARE
FLORICICA DANSATOARE




ALBA CA ZAPADA




COLT ALB


LA SECTIUNEA  Proză scurta/ Eseu



FLORICICA DANSATOARE

Impresiile mele dupa Festivalul ,, Fagurele de Aur’’


         La noi, in comuna Tomsani,  sunt oameni harnici, primitori, gospodari desavarsiti. Multi dintre locuitorii comunei Tomsani se ocupa cu cresterea albinelor, de aceea pentru a sarbatori apicultorii, vara, se desfasoara  Festivalul ,, Fagurele de Aur’’, care este foarte iubit de locuitorii comunei noastre,  dar si de locuitorii din comunele vecine.
         Festivalul ,, Fagurele de Aur ‘’ este un festival important pentru apicultori, acolo se intalnesc, discuta, si isi expun produsele apicole, produse de albine si de apicultori. Am rugat-o si eu pe mama mea sa imi  cumpere un borcan de miere, pentru ca e delicioasa si sanatoasa!
         Daca o sa vii la festivalul nostru , vei putea cumpara produse apicole, poti discuta cu apicultorii si vei afla informatii despre apicultura, vei admira jocurile Ansamblului folcloric ,, Nedeita” din satul Bogdanesti, sat component al comunei Tomsani.
         Eu,  in aceasta zi speciala m-am intalnit cu clasa si cu doamna invatatoare. Am avut si competitii sportive si trei colegi de ai mei au castigat.
Dupa competitiile sportive, eu impreuna cu colegii mei  ne-am dat in tiribomba si ne-am distrat foarte mult. Mi-au placut foarte mult dansurile si cantecele populare.
Ziua cand se desfasoara  Festivalul ,, Fagurele de Aur’’  este foarte frumoasa si interesanta. Daca o sa vii aici,  o sa te distrezi de minune, poate o sa ne si intalnim!
Sper ca anul urmator o sa fie la fel de vesel si distractiv!
Cine stie, poate o sa castig si eu la concursul sportiv si o sa primesc premiu!



PISCOTEL

Copilaria in comuna mea


         Tomsani este o comuna ce se afla in judetul Valcea, Oltenia , Romania, formata din satele  Baltateni, Bogdanesti, Chiceni, Dumbravesti, Folestii de Jos, Folestii de Sus, Miresti si Tomsani.
         Se afla la aproximativ 43 km de resedinta judetului Valcea, municipiul Ramnicul Valcea si circa 5 km de orasul Horezu.
         Relieful comunei formeaza dealuri subcarpatice si sunt strabatute de raul Bistrita ce curge de la nord la sud.
Prima atestare documentara a satului Folestii de Sus vine din anul 1453, iar a satelor Tomsani si Bogdanesti din anul 1536.
Eu ma numesc Alexandra , sunt o eleva de aproape 13 ani si locuiesc in satul Chiceni.
Sat frumos,  cu oameni gospodari si respectuosi. Satul meu va fi mereu satul meu drag,  unde am vazut pentru prima data  dealurile, pomii, raul si valcelele, campurile intinse cu flori frumoase de camp, pe care le-am cules si mi-am impletit cununi!
Aici am invatat sa fac primii pasi, am invatat sa spun primele cuvinte, sa scriu primele litere. Aici este casa mea parinteasca , casa in care am crescut, in care am ras, si in care am plans…, in care am simtit pentru prima si prima data sentimentele de iubire si dragoste parinteasca.
Satul meu va fi singurul loc in care ma voi intoarce  atat de bucuroasa  si de implinita!
Copilaria este sentimentul cel mai de pret din viata unei persoane. Cu totii am fost copii si am trecut si prin momente  mai putin bune. Toti am facut vreo nazbatie, toti am spart cate un geam, toti ne-am batut cu apa. Cu anii copilariei nu ne  mai intalnim niciodata . Ei pleaca precum pasarea cerului. La o anumita varsta regretam tot ceea ce nu am facut la timpul respectiv, tot ce puteam face  insa am ezitat. Copilaria are un efect  mirific in viata fiecaruia, deoarece din copilarie aflam multe lucruri, invatam tot ceea  ce mai tarziu ne este util, din copilarie dobandim cei 7 ani de acasa. Copilaria nu are nici un farmec fara zgaraieturile din cot sau juliturile din genunchi. Noi, cu totii suntem copii si ne consideram copii atata timp cat avem parintii langa noi. Copilaria inseamna statul de dimineata pana seara la joaca, jocurile specifice varstei copilariei: pitulusul, sotronul, coarda, elasticul, etc.
Copiii sunt foarte fericiti  jucand aceste jocuri, deoarece sunt distractive, interactive, amuzante.
Jocurile copilariei sunt cele mai fabuloase,  apoi furatul de mere si cireste. Cu totii am da orice pentru a reintoarce anii copilariei si sa retraim macar un moment din acele clipe minunate.
Copilaria este un dar de la Dumnezeu  pe care toti avem ocazia sa o gustam!



LA SECTIUNEA Legendele/ Poveştile Vâlcii



NEPOTICA



CREDINTA SI SACRIFICIU


LEGENDA
Culeasa de NEPOTICA  de la bunicul sau, in varsta de 88 ani


         Trecusera multi ani si cateva generatii de cand a ajuns un anume Folescu pe aceste meleaguri numite dupa numele celui care s-a asezat cu familia gasind locuri bune de cultivat porumb si grau. Urmasii acestuia au reusit sa-si curate locuri in care aveau pomi fructiferi si vita- de-vie.
         Desi traiau rasfirati pe dealurile ce le dadeau hrana si cresteau animale mici de care aveau grija, acestia se intalneau cu diverse ocazii, mai ales religioase intr-un loc numit ,, LA FANTANA””.
         Credinta oamenilor simpli era puternica, copiii participau de mici la slujbe la o bisericuta ridicata de sateni numai din lemn, in acel loc, unde se intalneau cu totii.
         Desi , au auzit de la strainii popositi de pe alte meleaguri de prapadul pe care turcii il faceau cand navaleau , au hotarat sa nu se teama si sa-si faca un adapost in stanca unde copiii  si femeile  sa fie ocrotiti de rautatea dusmanilor.
         Intr-o zi de vara , chiar intr-o duminica, s-a produs nenorocirea in care au pierit peste douazeci de oameni.
         In departare s-a vazut un fum in comuna  de peste deal,  Maldaresti si se auzeau plansete si vaiete.
         Cel care era cel mai varstnic si preot al acestor meleaguri, Ionita, a poruncit ca femeile si copiii sa fuga spre adapostul pregatit.
         Preotul si o parte din sateni s-au incuiat in mica bisericuta, iar apoi s-a dezlantuit iadul.
Turcii calari au trecut dealul din satul vecin Maldaresti , dand foc  pe drumul pe care il urmau cu gandul de a ucide si arde tot ce le pica in fata.
         In acel moment credinciosii din bisericuta au stiut ca a venit sfarsitul, turcii au pus foc bisericutei si au plecat mai departe  cautand apa.
         Mica bisericuta a ars ca o torta. Credinciosii au fost sacrificati, gasindu-se doar cele trei degete ale parintelui Ionita si bucata de Biblie pe care avusese mana.
Dupa prigoana turceasca oamenii au revenit la viata lor , dar nu au uitat niciodata ce s-a intamplat pe vremea turcilor.Urmasii celor sacrificati, crestinii  care traiesc  si astazi pe aceste  locuri au ridicat in memoria celor arsi de turci  , in acelasi loc, o fantana  monument care sa ne aminteasca sacrificiul si  credinta puternica a preotul  Ionita si a satenilor.
 Copiii afland aceasta legenda petrecuta cu mult timp in urma de la bunicii lor.




BIBLIOTECA PUBLICA LOCALA TOMSANI
BIBLIOTECAR,
CIRSTEA GEORGETA ELENA

         


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu