joi, 14 decembrie 2023

Păușești-Măglași - Concursul de creație "Vâlcea - colț de rai" 2023

 În perioada iunie-decembrie 2023 la Biblioteca Publică „Antim Petrescu” din localitatea Păușești-Măglași  s-a desfășurat concursul „Vâlcea - colț de rai”, etapa locală -2023,  la care s-au înscris elevi în cadrul secțiunilor; poezie, proză,  și desen/pictură, icoană.

 Premianții concursului de creație  “Vâlcea -colț de rai”, ediția a XII-a, etapa locală - Păușești-Măglași -2023: 

Secțiunea Pictură /Desen

Premiul I

Marionettis








Premiul I

Elina

 


 

Premiul I

Sofy







Premiul I

          BV9





Premiul I

ZE6









Sectiunea Icoana

Premiul I
V2003






Premiul I
GE-2003



Secțiunea PROZĂ
Premiul I
Aria

                                       Lucruri mărunte , bunica , magie și eu

 

   Astazi am fost la bunica mea.Merg des acasă la bunica, pentru că totul e liniștitor în căsușa ei micuță, curată, cu parfum de busuioc și de mere coapte.

   Astăzi, însă liniștea căsuței sale a fost tulburată de un lucru ‚mărunt” , mai bine zis de două lucruri ‚mărunte’…

   Draga mea bunică are multe pasiuni:citește cărți de tot felul, gătește  de parcă ar fi  bucătăreasă de meserie, scrie, chiar și poezii cu tâlc pentru copii, însă pasiunea ei cea mai mare, care o relaxează și o  bucură mult este una pe cale de dispariție:cusutul manual de modele cu flori pline de viață , pline de culoare.Sertărașele din căsuța ei de poveste sunt pline cu tot felul de ustensile, care  cârpesc orice țesătură  șau dau viață florilor ei nemuritoare:foarfece, nasturi, petice , metru, riglă, degetar și alte, și alte lucruri utile cuiva  pasionat de cusut.Dintre toate aceste” instrumente” necesare unui „croitor-creator”,preferatele bunicii sunt :acul de mărime medie  și ața de culoarea macului în floare.Cu două zile înainte de vizita mea la bunica, cel mai frumos pulover al meu  s-a agățat în ușa de la șifonier, așa că i l-am adus bunicii, să mi-l facă „ca nou’”, cum spune ea  când mă vede tristă din cauza  vreunui accident al unui lucru la care țin mult.

   Bunica mi-a zâmbit blând, m-a încredințat că e o nimica toată să repare, fără urmă de cusătură, puloverul meu preferat, dar că i-ar  face mare plăcere să asist și eu la operațiunea de „reparare” și, mai mult ,că s-ar bucura să mă învețe  să cos, așa ca relaxare și știință în reparare de lucruri preferate ,cândva , peste o vreme ,când ea va fi plecată  într-o călătorie mare.

   Ca să nu-i cer să-mi povestească  unde are de gând  să plece de acasă ,peste o vreme, bunica n-a mai așteptat să răspund  invitației sale și,ghidându-se după încântarea  din ochii mei, mi-a pus repede în mână acul de cusut și ața aceea roșie ca macul și, nu știu cum , (pesemne, vraja de care e in stare doar bunica  ,si-a făcut efectul pentru a mia oară)  m-am trezit „colorând”petale  de minunați trandafiri și reparând, recunosc,   cu ajutorul bunicii puloverul meu preferat.

   Când primul meu boboc de trandafir  cusut prindea contur cu fiecare împunsătură a acului în pânza cu ochiuri mici din mâinile mele , bunica  tocmai și-a  amintit  că are o treabă de făcut  în grădină   și m-a încurajat  șă termin de cusut trandafirul, pentru că sunt foarte pricepută la mânuit acul și ața .

   -Ce bucurie ! nu-i de mirare  că-mi ești nepoată!, a mai spus bunica  și și-a văzut repejor de munca la grădină.

   Rămasă singură în camera bună , priveam cu uimire și admirație”cusătura”și-mi spuneam că bunica avea dreptate:am ceva talent și îndemnare la îmblâbnzirea  acului si a atei. Când , deodată,  aceste două instrumente creative și reparatoare au prins viață și au început să se certe,  fără să le pese câtusi  de puțin , că sunt si eu de față.

   -Iti spun pentru a nu știu câta oară, că tu, nu prea știi șă faci lucruri, nici să înțepi nu ești în stare! îi striga ața  mândră, acului foarte surprins de vorbele înțepate ale aței roșii ca macul rosu .

   -Tu vorbești? Nimeni nu se poate uita la tine cât esti de aprinsă la culoare, strigă acul ‚ascuțit’de jignirile mândrei  ațe.

   -Ia vezi cum vorbești cu mine ,acule cu vârf , bun de nimic!

   Eu asistam mirată la confruntarea celor două „lucrurui mărunte” și mă gândeam, cu teamă, că lupta lor verbală e gata, gata  să se transforme , curând într-o zarvă fără seamăn.Așa că , am intervenit în grabă, înainte ca „dialogul „lor  verbal să se transforme într-o mare , infinită zarvă rurală.

   Le-am strigat, că nu înțeleg de ce sunt atât de supărate, de ce se împung cu vorbe atât de aprise și înțepate.

   Surprinse de întrebările mele și rușinate, că asistasem , fără voie la  urâta lor ceartă, acul’fără vârf”și ața roșie ca macul sangeriu s-au grăbit să mă lămurească, care era motivul conflictului lor.

   În dimineața  acelei zile, bunica a încercat, și a tot încercat să introducă ața prin urechea acului și ,după fiecare încercare ratată, acul spunea că știe că ața e vinovată pentru nereușita  bunicii. Ața, credea că acul e de vină, fiind prea mic pentru ca ea , prin el să se strecoare.Acul , însă era de părere că , ața e vinovată pentru că are culoare foarte  aprinsă, care-i provoacă bunicii dureri de cap și lipsă de concentrare.În timp ce își argumentau fiecare nevinovăția, spiritele se agitatu și mai tare.

   -Ți-am zis că tu ești vinovată ! ridica acul , din nou, tonul.

   -Ba nu ! Tu , acule nesufetit  ,esti vinovat! Țipa ața , cu o voce ațoasă, tare.

   Priveam cu uimire a lor cearta, care ,de la o vreme , mi se părea hazlie, dar care strecura , pe ascuns ,în ciuda opoziției mele, un strop de tristețe în inima mea. Ochii bunicii mele cea darnică , blândă, și pricepută la toate ,ochi care au văzut atâtea  lucruri  frumoase , dar și atatea lucruri urâte, au obosit  cu vremea și n-o mai pot ajuta să pună ața în ac.

   Nu-mi place  cearta și mă grăbesc întotdeauna să o fac să dispară.In concluzie, trebuia să le spun  certărețelor instrumente de cusut  că nu au nicio vină în această poveste, că nu sunt  lucruri mărunte , dimpotrivă  ,sunt foarte de importante în  viața noastră:crează, repară, „colorează” pânze și anii bunicilor noastre, fericite să  „facă ca nou„,de exemplu un pulover  agățat în ușa de la sifonier, să coase  nemuritoare flori.

   Dar , dacă le spun toate astea , trebuie să admit că  bunica mea e bătrână și în fiecare zi mai pune  câte ceva  in bagajul cu care  se pregătește să  plece în marea călătorie despre care vorbește codat,  tot mai des și cu multă seninătate.

   Când căzusem pe gânduri, încercând să găsesc o cale  de a face pace  între acul de mărime medie  și ața de culoarea  macului  sângeriu ,cele două istrumente se cusut ,  m-au privit cu blândețe și duioșie si mi-au soptit ,ca prin magie:

   „Mulțumim pentru pace !Știi ,„pacea e mai de preț decat dreptatea! … Bătrânețea e binecuvântare, înțelepciune,credință,senină pregătire pentru marea călătorie”

   Acul și ața bunicii îmi citiseră gândurile!Nu-i de mirare!Bunica e specială și în căsuța ei  curată, cu parfum de busuioc și de mere  coapte, se întâmplă tot timpul lucruri magice, lucruri  uimitoare.


Sectiunea Poezie

Premiul I

BM6L

                                            Lumina toamnei

 

Nu știu  cum e viața voastră

Oameni dragi din lumea toată,

Dar în viața mea bogată

Toamnă este vremea toată.

 

Și e veselă și tristă

 Și  frumoasă și urâtă

Poartă rochii de rugină,

Dar și rochii de aramă

  E bogată și săracă,

 Cum e lumea noastră întreagă.

 

Te întrebi, cum de se poate

Să trăiesc cu bunătate

Când mi-e viata mea frumoasă,

Numai toamnă, numai toamnă!

 

Simplu.Iti voi spune  îndată:

“Findcă toamna e chiar viața , cu tristeți , cu bucurii…

Și-o trăiește în lumină

Cel ce știe a iubi.”


                                                Timp  de lumină

 

Curând vin sărbătorile de iarnă

Cu steluțe -n brăduț și colorată beteală,

Cu vreme de bucurie și de gând

La tot ce-i sfânt , la rostul nostru pe pământ.

 

Curând la scara casei tale gătită,

Vor veni copii să-ți cânte o colindă

Primește-i pe fiecare, rând pe rând

Amintidu-ți de tine,la colindat, în trecut.

 

Curând se vor aprinde luminițe  pe stradă,

Mii de lumini vor decora lumea toată.

Pe cea din inima ta , aprinde-o în grabă,curând,

Roagă-te pentru lumina celor ce-au fost și nu mai sunt.

 

Curând vă veți aduna cu toții acasă,

Bunătăți de tot felul  veți avea pe masă.

Bucurați-vă de bucate,de  familie, de prietei , de colind

Și dăruiti ce-aveți, orice, din puțin sau din mult.

 

Curând gerul va pune stâpânire pe țară

Dă o haină celui înfrigurat și poftește-l în casă.

 Să ramână afară , în ger , să-nghete curând,

Lăcomia,invidia, ura-gunoiul acestui pâmânt!

 

 Curând vin sărbătorile de iarnă

Cu steluțe -n brăduț și colorată beteală

Cu vreme de bucurie și de gând

La tot ce-i sfânt , la rostul nostru pe pământ.



etapa locală a concursului "Vâlcea-colț de rai "-Păușești-Măglași ,2023-, a fost coordonată de Ioana Goran, bibliotecar la Biblioteca Publică "Antim Petrescu"-Păușești-Măglași

 






 



 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu