miercuri, 21 decembrie 2022

Școala Gimnazială Mălaia - „Concursul Vâlcea - colț de rai”, Ediția a XI-a (2022)

&&&

«Colțul meu de rai

Autor: „Acasă

Acolo unde se nasc și apun poveștile noastre suntem, întotdeauna ,,acasă”. Ne-ntoarcem aici cu siguranța călătorului care știe că nu va rătăci, niciodată, drumul, că, la hotarul dintre pământ și cer, îl vor întâmpina, mereu, amintirile care-au rămas agățate de suflet.

La mine-n sat mă simt întotdeauna ,,acasă”, aici e locul în care, oricât de departe m-aș afla, pașii gândurilor mă poartă pe aripa lor, ca și cum o mână nevăzută m-ar conduce înapoi, prin timp.

În ,,colțul meu de rai”, anotimpurile se perindă ca într-un joc de copii: an de an, fiecare trece în goană, zăbovește o vreme pe malurile Lotrului, peste păduri, apoi urcă în goană muntele și se pierde pe culmi, printre zăpezi.

Aceste meleaguri dragi, care-n trecut se aflau ,,la o margine de lume”, ți se lipesc de suflet și rămân acolo, într-un ungher ascuns: imagini sacre, care să-ți țină de cald în nopțile friguroase de iarnă.

Ținut binecuvântat de Dumnezeu, cu rădăcini adânci, care se pierd în vremuri imemoriale, colțul acesta de lume a găzduit, întotdeauna, pașii unor cioplitori ai cuvântului, atrași și ei de miracolul înfăptuit de natura darnică și iubitoare de oameni și locuri minunate: Mihai Eminescu, Mihail Sadoveanu, George Topârceanu ș.a.

Când îi studiezi la orele de literatură, parcă-ți cresc aripi știind că pașii lor au poposit, cândva, prin locurile dragi ție, amestecându-se cu umbra pașilor tăi de-acum. Că ei au respirat, în trecut, același aer pe care-l respiri tu azi.

Cel mai mare ,,cântăreț” al naturii, povestitorul Mihail Sadoveanu consemna, în multe dintre scrierile sale amintiri ale trecerii, în perioada interbelică, pe Valea Lotrului, spre Voineasa (era unul dintre traseele sale de suflet, pe care l-a iubit, în mod deosebit). Iubea călătoriile, pescuitul și vânătoarea, iar locurile acestea i le ofereau pe toate, atunci când simțea nevoia de a evada dintr-o lume obișnuită.

A lăsat localnicilor amintiri neprețuite (puțini dintre ei mai trăiesc, mulți au rămas doar umbre fără pași), pe care le-au povestit urmașilor, ca să dăinuie peste timp și să păstreze și alții memoria unor vremuri bune, în care omul era înfrățit cu natura care știa să-l răsplătească. Avea scriitorul familiile lui preferate la Voineasa, unde poposea in desele sale călătorii: se interesa de folclor, de obiceiurile locului sau scria poezioare pe care-apoi le recita și comenta cu localnicii, la masă.

Ceea ce i-a rămas în suflet în mod deosebit (și, mai ales, în însemnările sale din călătoriile de pe Valea Lotrului) a fost amintirea ,,femeilor cu miros de țărancă curată”. Și în istoria literară există referiri la faptul că anumite opere ale scriitorului au avut ca sursă de inspirație locurile dragi în care poposea, la Voineasa. Se presupune că romanul ,,Baltagul” ar fi fost inspirat de munții de acolo, unde viața oierilor se derulează și azi după aceleași ritualuri, la aproape un secol de la scrierea romanului. Și, dacă e să privim cu atenție, totul se potrivește: transhumanța, viața aspră a oierilor și a soțiilor credincioase care îi așteaptă întoarcerea acasă, legătura omului cu natura și cu câinele care-i veghează pașii pe tot parcursul călătoriei.

Uneori, Sadoveanu făcea un popas la școală, unde le spunea copiilor povești, le recita câte ceva într-o atmosferă plăcută, făcându-i să retrăiască evenimentele ca și cum ar fi făcut parte din poveste. Aceste lucruri au a rămas în amintirile localnicilor, povestite sau consemnate de cei care le-au trăit, alături de Sadoveanu. De aceea, nu se poate să nu ne bucurăm, noi, copiii de aici, când depănăm ,,amintiri despre Sadoveanu” și avem revelația trecerii sale prin aceste locuri.

Sunt multe motive pentru care, așa cum am mai spus, ,,acolo unde se nasc și apun poveștile noastre, suntem, întotdeauna „acasă”. Fiecare dintre noi poartă ,,pecetea” meleagului natal, e-n firea lucrurilor să fie așa. Marea călătorie a vieții ne poartă pașii prin locuri străine, care ne plac mai mult sau mai puțin. Dar, în final, întoarcerea ,,acasă” rămâne țărmul unde ancorăm, atunci când obosim de-atâta căutare...»

 

 &&&

  

SATUL MEU

Autor: ,,Copilărie”

 

În universul meu de vise

Mai clipocesc în noapte stele,

Ce bat în zori la porți  închise

Și-n toate versurile mele,

 

Pe ulița ce duce-n sat

Se plimbă-n zori declinul lunii

Ca într-un vis de mult uitat

Pe cer, când se trezesc lăstunii,

 

E pace-n inimă și-n gând,

Zburdalnic fuge Lotru-n grabă,

Se face ziuă pe pământ

Printre cocoșii din ogradă.

 

 &&&

 

UNDE EȘTI, COPILĂRIE?

Autor: ,,Copilărie”

 

Unde ești, copilărie?

Ești departe de-al meu suflet,

Ți-ai pus pe cap pălărie

Și-ai plecat cu tot cu zâmbet.

Când lumea mi-era mai dragă

M-ai trezit de dimineață

Și mi-ai pus într-o desagă

Griji ce se topesc în ceață.

 

Unde-s mama și cu tata?

(În desagă nu-i găsesc!)

Le-am lăsat ca amintire

Râsul meu copilăresc.

Las în urmă satul, Lotrul

Și un suflet de copil

Care nu știa ce-i frigul,

i care-a fugit,tiptil...

 

&&&

 

TĂRÂM DE VIS

Autor: ,,Amintiri”

Mă-ntorc în satul meu de vis

În dimineți de toamnă,

Când ploaia prin grădini a scris

Povești ce stau s-adoarmă,

 

M-așteaptă-n curte un castan-

Același din trecut-,

Și-mi spun c-a mai fugit un an

În care-am mai crescut,

 

Mă-ntâmpină,la fel ca ieri

Copii de prin vecini,

Coboar-aceleași primăveri

Mustind printre arini,

 

Aici e totul neschimbat,

Doar timpul nu ne iartă,

Iar ziua care-a scăpătat

A-ncremenit în poartă...

 

Lucrări înscrise în concurs de către profesor coordonator Mari-JanTaloș-Măluțeanu/ Școala Gimnazială Mălaia

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu